Tour de france 2024 etaper

Indhold

Tour de france 2024 etaper: Komplet Guide

Tour De France 2024 etaper
Foto: Tour De France 2024

Tour de France 2024 vil strække sig over 21 dage fra 29. juni til 21. juli og vil omfatte en række udfordrende etaper, der tester rytternes evner og udholdenhed på tværs af forskellige terræner.

Starten af løbet: Løbet begynder i Italien med etaper fra Florence til Rimini og derefter videre til Cesenatico til Bologne, før det krydser grænsen til Frankrig.

Odds på tour de france 2024
Odds fra Bwin.dk | Opdateret d. 30/6-24 kl. 16.20

Højdepunkter:

  • Enkeltstart: Den syvende etape fra Nuits-Saint-Georges til Gevrey-Chambertin vil være en individuel tidskørsel på 25 km, hvilket giver en afgørende mulighed for rytterne til at demonstrere deres tekniske færdigheder.
  • Bjergetaper: Etaper som Pau til Saint-Lary-Soulan Pla d’Adet og Loudenvielle til Plateau de Beille vil udfordre rytterne med stejle stigninger og høje højdemeter.
  • Afslutning: Løbet afsluttes med en kort, men intens enkeltstart på 34 km fra Monaco til Nice, hvor rytterne vil kæmpe om at afslutte stærkt og sikre deres placeringer i klassementet.

Rustdage: Der er to hviledage under løbet, hvor rytterne kan hvile og genoprette sig efter de fysiske udfordringer.

Samlet overblik over alle etaper:

Etaper i Tour de France

Etape Rute Type
Etape 1 Firenze til Rimini Bakket
Etape 2 Cesenatico til Bologna Bakket
Etape 3 Plaisance til Turin Flad
Etape 4 Pinerolo til Valloire Bjerg
Etape 5 Saint-Jean-de-Maurienne til Saint-Vulbas Flad
Etape 6 Mâcon til Dijon Flad
Etape 7 Nuits-Saint-Georges til Gevrey-Chambertin Enkeltstart
Etape 8 Semur-en-Auxois til Colombey-les-deux-Églises Flad
Etape 9 Troyes til Troyes Bakket
Hviledag
Etape 10 Orléans til Saint-Amand-Montrond Flad
Etape 11 Évaux-les-Bains til Le Lioran Bjerg
Etape 12 Aurillac til Villeneuve-sur-Lot Flad
Etape 13 Agen til Pau Flad
Etape 14 Pau til Saint-Lary-Soulan Pla d’Adet Bjerg
Etape 15 Loudenvielle til Plateau de Beille Bjerg
Hviledag
Etape 16 Gruissan til Nîmes Flad
Etape 17 Saint-Paul-Trois-Châteaux til Superdévoluy Bjerg
Etape 18 Gap til Barcelonnette Bakket
Etape 19 Embrun til Isola 2000 Bjerg
Etape 20 Nice til Col de la Couillole Bjerg
Etape 21 Monaco til Nice Enkeltstart

1. etape, lørdag d. 29. juni: Firenze – Rimini, 206 kilometer

Tour De France 2024 etaper
Foto: TV2 Sport

Traditionen tro begynder Tour de France ikke længere med en prolog, men snarere med en udfordrende linjeløbsetape. I 2022 var det København, der trodsede regnvejret for at åbne løbet med en tempokørsel, mens sidste år så Adam Yates iføre sig den eftertragtede førertrøje efter en hård etape gennem Bilbaos kuperede gader. I år minder den første etape til Rimini om den krævende start i Bilbao, men den er på papiret endnu mere udfordrende med over 3.600 højdemeter. Etapen byder på hele syv kategoriserede stigninger, hvoraf tre er af kategori 2, hvilket er mere end åbningen i Bilbao, der kun havde en enkelt.

De to længste stigninger er begge over ti kilometer, og den første, Col de Valico Tre Faggi, dukker op efter 40 kilometer, hvilket giver tidligt potentiale for udbrud. Etapens afslutning er lettere end i Bilbao med en lang og flad strækning fra sidste stigning, Côte de San Marino, der krydses med 25 kilometer til mål. Det flade opløb mod kysten kan potentielt tillade en tilbagevenden for dem, der kan udnytte nedkørslen teknisk.

2. etape, søndag d. 30. juni: Cesenatico – Bologna, 199,2 kilometer

Tour De France 2024 etaper
Foto: TV2 Sport

Også på 2. etape af Tour de France er der udfordringer med kuperet terræn, men med færre højdemeter og mindre krævende stigninger sammenlignet med den første etape. Efter en helt flad start langs Adriaterhavet de første 70 kilometer, skal rytterne over to kategori 3-stigninger, inden de kan accelerere ind på racerbanen i Imola. Efter Imola venter en lang flad strækning, før indløbet til målbyen Bologna, der bringer fire kategoriserede stigninger.

Den sidste og mest udfordrende af disse er den stejle San Luca-stigning (1,9 kilometer, 10,6 procent), kendt fra semiklassikeren Giro dell’Emilia, hvor rytterne skal forcere den to gange. Udover bjergpoint tilbyder den sidste passage også bonussekunder til de første, der når toppen.

Fra San Lucas top er der lidt over ti kilometer ned til målstregen, med Monte Albano som den sidste udfordring før en flad opløbsstrækning i Bologna. Med bonusspurten som incitament forventes klassementsrytterne at kæmpe hårdt op ad San Luca, og med så få kilometer tilbage bliver det afgørende at holde holdet samlet.

3. etape, mandag d. 1. juli: Piacenza – Torino, 230,8 kilometer

Foto: TV2 Sport

På den tredje dag af Tour de France venter rytterne den længste etape i årets løb, som skiller sig ud ved at være helt flad. De tre kategoriserede stigninger er alle af den laveste, fjerde kategori, og de er placeret langt nok fra målstregen til ikke at påvirke løbets udfald.

Det ser ud til, at sprinterne endelig får deres chance for at shine på denne strækning, selvom det åbne, flade landskab ikke er langt fra Det Liguriske Hav, hvor stærk sidevind potentielt kan påvirke feltet. Positionskampen vil være afgørende i det forventede spurtopgør, da et par skarpe venstresving venter på opløbet, herunder det sidste på den sidste kilometer, der er helt flad.

Undervejs vil løbet passere gennem Tortona, hvor der vil blive mindet om den italienske legende Fausto Coppi, der døde på byens hospital i 1960 i en alder af kun 40 år. Coppi vandt Tour de France to gange og er stadig en legendarisk figur i cykelsportens historie.

Odds24 foreslår: Jonas Vingegaard vinder den gule trøje til odds 3,10 – SPIL HER >>*

4. etape, tirsdag d. 2. juli: Pinerolo – Valloire, 139,6 kilometer

    Tour De France 2024 etaper
    Foto: TV2 Sport

    På 4. etape forlader Tour de France Italien og indtræder i Frankrig, men det bliver ikke på den flade kystvej. I stedet står rytterne over for den første deciderede bjergetape på 139,6 kilometer, som inkluderer tre bjergpas, hvoraf det sidste er den legendariske alpekæmpe, Col du Galibier, der når over 2.600 meters højde.

    Odds24 foreslår: Giulio Ciccone vinder bjergtrøjen til odds 5,40 – SPIL HER >>*

    Fra startbyen Pinerolo stiger vejen gradvist mod Sestrières, hvor Bjarne Riis gjorde sin berømte ryg gul i 1996. Den kategoriserede del af stigningen strækker sig over næsten 40 kilometer med en stigningsprocent på 3,7.

    Efter nedkørslen følger endnu en kategori 2-stigning, Col de Montgenèvre, på 8,3 kilometer med en stigningsprocent på 5,9. Nedkørslen fører rytterne ned til Briançon, en klassisk destination for Tour de France.

    Dalstykket omkring Briançon fører videre til foden af Col du Galibier, en stigning på 23 kilometer med en gennemsnitlig stigning på 5,3 procent. Galibier er den første HC (uden for kategori) bjergstigning i løbet og har segmenter op til ni procent mod toppen. Der er en bonusspurt på toppen, efterfulgt af en nedkørsel på næsten 20 kilometer ned til målstregen i Valloire.

    Nedkørslen er teknisk udfordrende i starten med mange hårnålesving, der kræver præcision, men giver mulighed for høj fart på den mere lige vej langs floden La Valloirette. Opløbet er på flade eller let stigende veje.

    Denne afslutning med Galibier og målstreg i Valloire var også en del af 18. etape af Tour de France 2019, hvor Nairo Quintana vandt etapen, mens Egan Bernal udnyttede Galibier til at skabe afstand til sine konkurrenter i klassementet. Julian Alaphilippe udnyttede nedkørslen til at komme tilbage til forfølgerne efter at have tabt tid på Galibier.

    5. etape, onsdag d. 3. juli: Saint-Jean-de-Maurienne – Saint-Vulbas, 177,4 kilometer

      Tour De France 2024 etaper
      Foto: TV2 Sport

      På 5. etape af Tour de France starter rytterne i alpebyen Saint-Jean-de-Maurienne og begiver sig ud på en flad etape gennem dalene. Traditionelt set kendt som en by, der markerer enten starten eller afslutningen på nogle af løbets mest udfordrende bjergstigninger, er Saint-Jean-de-Maurienne denne gang udgangspunktet for etapen.

      Etapen mod målbyen Saint-Vulbas byder kun på to kategori 4-stigninger, hvoraf den sidste passeres mere end 30 kilometer før mål. Dette sætter scenen for sprinterne i feltet til at kæmpe om sejren på en relativt flad og problemfri afslutning. Opløbet er helt fladt med undtagelse af en rundkørsel godt en kilometer fra målstregen og en blød højrekurve 300 meter før mål, som rytterne skal navigere omhyggeligt for at positionere sig optimalt til spurten.

      Odds24 foreslår: Jasper Philipsen vinder pointtrøjen til odds 1,59 – SPIL HER >>*

      6. etape, torsdag d. 4. juli: Mâcon – Dijon, 163,5 kilometer

      Tour De France 2024 etaper

        Efter en hård start på Tour de France får de tungere ryttere lidt lettelse med den anden flade etape i træk på 6. etape. Ruten mod nord byder kun på én kategori 4-stigning, hvilket gør det til endnu en chance for sprinterne i feltet.

        På den ellers ukomplicerede vej mod målstregen i Dijon er der kun en enkelt rundkørsel at tage højde for med 800 meter til mål. Resten af strækningen er en bred boulevard, der skråner let opad med et par procent, hvilket giver en bogstavelig boulevardspurt. Rytterne vil kæmpe om positioneringen for at sikre sig den bedst mulige placering til spurten på denne relativt enkle afslutning.

        7. etape, fredag d. 5. juli: Nuits-Saint-Georges – Gevrey-Chambertin, 25,3 kilometer

        Tour De France 2024 etaper
        Foto: TV2 Sport

          Tour de France’s første enkeltstart er også den fladeste indtil videre, selvom den ikke nødvendigvis kan kaldes en ren “tonserrute”. Med 25,2 kilometer på tempocyklerne er etapen primært flad med kun 300 højdemeter, og rytterne vil primært være i den aerodynamiske position på lange, lige strækninger uden sving. Dog inkluderer både starten og slutningen af ruten flere skarpe sving, og en kort nedkørsel ad en smal og potentiel glat skovvej kræver teknisk dygtighed.

          Odds24 foreslår: Remco Evenepoel vinder ungdomskonkurrencen til odds 4,30 – SPIL HER >>*

          Midtvejs på ruten følger en stigning, Côte de Curtil-Vergy, som strækker sig over 1,6 kilometer med en gennemsnitlig stigning på 6,1 procent og stejlere sektioner op til otte procent. Denne bakke deler enkeltstarten i tre sektioner: en flad start, efterfulgt af stigning med tilhørende nedkørsel og igen en flad strækning.

          Rytterne vil blive målt tre gange undervejs, typisk ved fod, top og slutningen af nedkørslen fra stigningen.

          Selvom etapen er relativt kort, giver de to flade sektioner temporytterne mulighed for at opnå deres maksimale hastigheder og skabe forskelle. Dog kan stigningen og den tekniske nedkørsel gøre det muligt for klassementsrytterne at begrænse deres tidstab på specialisterne i enkeltstart.

          8. etape, lørdag d. 6. juli: Semur-en-Auxois – Colombey les Deux Églises, 183,4 kilometer

          Tour De France 2024 etaper
          Foto: TV2 Sport

            Den 8. etape af Tour de France er kategoriseret som flad af løbsarrangøren ASO, men det er langt fra en pandekageflad rute. Med 2.400 højdemeter og fem kategoriserede stigninger indikerer det, at sprinterholdene vil have en udfordring med at kontrollere feltet og samle sig til en spurt.

            De kategoriserede stigninger forekommer langt fra målstregen, men et par ukategoriserede bakker inden for de sidste femten kilometer kan tilskynde til sene angrebsforsøg. De sidste godt otte kilometer følger en lang, lige vej uden sving, hvilket kan gøre det muligt for et udbrud at opnå en fordel foran feltet. De sidste knapt to kilometer stiger let op mod målstregen, hvilket kan ændre dynamikken i finalen og tilskynde til angreb fra de stærkeste ryttere.

            9. etape, søndag d. 7. juli: Troyes – Troyes, 199,0 kilometer

            Tour De France 2024 etaper
            Foto: TV2 Sport

              På 9. etape af Tour de France, selvom rytterne er langt fra de høje bjerge, kan det vise sig at være en af de mest afgørende etaper i hele løbet. Som det siges, “man kan måske ikke vinde Touren her, men man kan tabe den.”

              Ruten omkring start- og målbyen Troyes inkluderer hele 14 grusvejsstrækninger, mange af dem gennem bakket terræn blandt vinmarkerne. Disse “chemins blancs” (hvide veje) bliver mere hyppige og udfordrende, jo tættere feltet kommer på målstregen.

              Odds24 foreslår: Giulio Ciccone vinder bjergtrøjen til odds 5,40 – SPIL HER >>*

              De sidste 12 grusstrækninger er alle inden for 100 kilometer til mål, og det sidste grusafsnit rammer rytterne med kun 6,5 kilometer tilbage. Disse grusveje vil utvivlsomt spille en stor rolle i, hvem der vinder etapen.

              Endnu vigtigere er de potentielle konsekvenser for klassementet. Da Tour de France Femmes kørte en lignende etape i 2022, var der mange styrt, punkteringer, cykelskift og andre uheld, der påvirkede løbet. Hvis sådanne uheld rammer rytterne på et uheldigt tidspunkt, kan det resultere i betydelige tidstab. Enhver rytter med ambitioner om en god placering i klassementet skal derfor have stærk støtte fra holdet for at undgå at tabe tid, da servicebilerne kan være langt væk på de smalle grusveje.

              Forvent derfor en etape, der minder om en endagsklassiker, hvor både robuste sprintere og adrætte bjergryttere vil kæmpe om at være i front så længe som muligt.

              10. etape, tirsdag d. 9. juli: Orléans – Saint-Amand-Montrond, 187,3 kilometer

              Foto: TV2 Sport

                Efter den første hviledag venter en ny flad etape på Tour de France, så flad at der ikke er nogen bjergpoint at hente. Den største udfordring kan dog blive sidevinden, som ifølge løbsdirektør Christian Prudhommes rutebeskrivelse især kan blive en faktor på de sidste 60 kilometer af etapen. Eventuelle udskillelser her kan derfor have indflydelse på udfaldet helt til målstregen.

                Odds24 foreslår: Jasper Philipsen vinder pointtrøjen til odds 1,59 – SPIL HER >>*

                Uanset sidevinden ligger etapens sværeste stigning under ti kilometer fra mål, hvilket kan tilskynde opportunistiske ryttere til at forsøge et angreb. Positionskampen op mod den afsluttende spurt bliver afgørende, da der er to skarpe sving omkring kilometerporten, efterfulgt af en rundkørsel før den 600 meter lange opløbsstrækning.

                Sidste gang Tour de France havde mål i Saint-Amand-Montrond blev det en dramatisk etape med hæsblæsende sidevindsforhold, som kun tillod 13 ryttere at nå målstregen i første gruppe, hvor Mark Cavendish besejrede Peter Sagan.

                11. etape, onsdag d. 10. juli: Évaux-les-Bains – Le Lioran, 211 kilometer

                Foto: TV2 Sport

                  ASO har kategoriseret denne etape som en af Tour de Frances syv bjergetaper, selvom den tilhører den mildere ende af spektret. Ruten fører nu feltet dybt ind i Massif Central, hvor bjergene ikke når de samme højder som Pyrenæerne eller Alperne, men til gengæld byder på stejle stigninger.

                  Den fremherskende kategori 1-stigning på etapen har en gennemsnitlig stigning på 8,1 procent, mens de omkringliggende kategori 2-stigninger varierer mellem 7,9 og 9,1 procent. Samlet set vil rytterne skulle overvinde 4.350 højdemeter.

                  Etapen indledes blidt, men karakteren ændrer sig markant i den sidste tredjedel, hvor de fire sidste stigninger, herunder de tre sværeste, kommer inden for de sidste 45 kilometer.

                  Kategori 1-stigningen kulminerer omkring 30 kilometer fra mål og efterfølges af en teknisk nedkørsel. Den næste kategori 2-stigning byder på en bonusspurt på toppen, efterfulgt af en lettere nedkørsel ned til foden af dagens sidste bjergspurt, en kategori 3-stigning. Denne stigning topper kun 2,8 kilometer fra målstregen, hvilket gør nedkørslen kort, men teknisk med tre hårnålesving.

                  Etapens afslutning byder på en ukategoriseret stigning i de sidste kilometer. Den stiger stejlt op til 10 procent med 200 meter til mål, flader ud og slutter med en let stigning ved målstregen.

                  12. etape, torsdag d. 11. juli: Aurillac – Villeneuve-sur-Lot, 203,6 kilometer

                  Foto: TV2 Sport

                    Etapen begynder i udkanten af Massif Central i 600 meters højde, men Villeneuve-sur-Lot, målbyen beliggende kun 69 meter over havets overflade, indikerer, at rytternes rejse mod sydvest fortsætter gennem fladere terræn.

                    På ruten er der tre kategoriserede stigninger, alle i kategori 4, hvoraf den sidste er placeret næsten 70 kilometer fra målstregen. Dette gør afslutningen til en invitation til sprinterne, men det kuperede terræn i begyndelsen kan tilskynde stærke ryttere til at forsøge udbrud, som tidligere har haft succes ved tidligere Tour-afslutninger i samme by.

                    De to rundkørsler inden for de sidste to kilometer vil kræve positionskamp, men opløbsstrækningen strækker sig over mere end én kilometer på en bred og lige vej, hvilket giver mulighed for at opnå gode positioner.

                    13. etape, fredag d. 12. juli: Agen – Pau, 165,3 kilometer

                    Foto: TV2 Sport

                      Målbyen Pau ligger ved foden af Pyrenæerne, men denne etape viser nåde over for de tunge ryttere, der foretrækker flade veje frem for bjerge i horisonten. Der er kun to kategori 4-stigninger på programmet, begge ganske stejle og inden for etapens sidste 40 kilometer.

                      Fra toppen af den sidste stigning er der stadig næsten 30 kilometer til mål, hvilket gør det mindre sandsynligt, at disse stigninger vil være afgørende for angreb i sig selv. Dog kan de være nyttige for et tidligt udbrud, der ønsker at holde sprinterholdene på afstand.

                      Indløbet mod Pau er forholdsvis ligetil, hvilket taler til feltets fordel i jagten på et udbrud. De sidste kilometer inkluderer nogle tekniske passager med et skarpt sving nær kilometermærket, en rundkørsel og en venstresving omkring 500 meter før målstregen.

                      14. etape, lørdag d. 13. juli: Pau – Pla d’Adet, 151,9 kilometer

                      Foto: TV2 Sport

                        Efter en nat nær Pyrenæerne venter rytterne en udfordrende bjergetape med to ikke-kategoriserede stigninger og en kategori 2-stigning.

                        Efter cirka 70 flade kilometer når rytterne foden af Col du Tourmalet, den mest passerede bjergpas i Tour de France-historien og naturligvis uden for kategori. Fra denne side strækker den legendariske stigning sig over 19 kilometer med en gennemsnitlig stigningsprocent på 7,4 og de stejleste sektioner mod toppen.

                        Odds24 foreslår: Jonas Vingegaard vinder den gule trøje til odds 3,10 – SPIL HER >>*

                        Nedkørslen begynder med tre hårnålesving, derefter følger en hurtig og forholdsvis let vej ned ad passet. Fra Sainte-Marie de Campan, kendt for Eugène Christophe og hans smedje, stiger vejen jævnt i cirka ti kilometer, inden den officielle start på kategori 2-stigningen.

                        Denne stigning er opdelt i to dele med de første fire kilometer meget stejle, efterfulgt af en kilometer med nedkørsel, før det går opad igen mod toppen. Samlet set er stigningen 8,2 kilometer lang med en gennemsnitlig stigningsprocent på 5,1. Nedkørslen fra toppen har kun tre hårnålesving.

                        Godt fem flade kilometer fører rytterne til byen Saint-Lary-Soulan, som ligger for foden af dagens målstigning, Pla d’Adet. Denne stigning er 10,6 kilometer lang med en gennemsnitlig stigningsprocent på 7,9 og varierende stejlhed.

                        Stigningen er stejlest i starten, hvor den tredje kilometer i gennemsnit stiger 11,7 procent, derefter fortsætter den med stigninger mellem 7,5 og 9 procent i de næste fire kilometer. De sidste to kilometer er lettere med stigninger under seks procent, inden det stiger igen på den sidste kilometer. De sidste 500 meter stiger let op mod målstregen.

                        Pla d’Adet fejrer sit 50-års jubilæum som målstigning i Tour de France. Siden Raymond Poulidors populære sejr i 1974 har Pla d’Adet været mål for Touren yderligere ni gange, senest i 2014, hvor Rafal Majka vandt i ensom majestæt iført den nyerobrede bjergtrøje. I klassementskampen var den suveræne Vincenzo Nibali igen stærk og tog tid fra alle konkurrenterne undtagen Jean-Christophe Péraud.

                        15. etape, søndag d. 14. juli: Loudenvielle – Plateau de Beille, 197,7 kilometer

                        Foto: TV2 Sport

                          Efter en flad start på 14. etape byder 15. etape straks rytterne velkommen med bjerge. Kun syv kilometer inde i etapen venter den første af fem bjergspurter, hvoraf den sidste markerer etapens mål. Det betyder, at bjergene dominerer hele ruten fra start til slut.

                          Inden de første 65 kilometer har rytterne tre kategori 1-stigninger at tackle, hver med krævende nedkørsler, før de når fladere dale. Med 70 kilometer tilbage begynder Col d’Agnes, en kategori 1-stigning på ti kilometer med en gennemsnitlig stigning på 8,2 procent, en af de mest udfordrende stigninger, der ikke er uden for kategori.

                          Efter en kort og snoet nedkørsel fra Col d’Agnes, kommer rytterne til den ukategoriserede Port de Lers (4,4 kilometer, 5,4 procent), efterfulgt af en teknisk nedkørsel. Herefter venter 25 kilometer på flade veje inden starten på dagens sidste udfordring.

                          Odds24 foreslår: Jasper Philipsen vinder pointtrøjen til odds 1,59 – SPIL HER >>*

                          Plateau de Beille strækker sig over 15,8 kilometer med en stigningsprocent på 7,9 og er uden for kategori. Stigningen er stejlest i starten med de første fem kilometer stigende med omkring ni procent, og holder sig over syv procent indtil de sidste to kilometer. Her flader det ud med en kilometer på 6,3 procent før de sidste 800 meter flader ud til 2,5 procent i gennemsnit.

                          Plateau de Beille debuterede i Tour de France i 1998, hvor Marco Pantani som sædvanlig dominerede på toppen. Senest blev passet brugt som målstigning i 2015, hvor Joaquim Rodríguez sejrede fra et udbrud foran Jakob Fuglsang. På klassementsfronten var det en relativt rolig dag, hvor den førende Chris Froome kom i mål sammen med sine nærmeste rivaler.

                          16. etape, tirsdag d. 16. juli: Gruissan – Nîmes, 188,6 kilometer

                          Foto: TV2 Sport

                            Efter en velfortjent hviledag venter en relativt let dag på 16. etape, hvor ruten kun inkluderer én kategori 4-stigning. Etapen bevæger sig tæt på Middelhavskysten, hvilket øger risikoen for kraftig sidevind, der potentielt kan splitte feltet.

                            Uanset vindens rolle er denne etape en af de sidste chancer for sprinterne i løbet. De vil kæmpe om etapesejren, især med en forholdsvis ligetil afslutning i målbyen. Dog kan en serie af rundkørsler, hvoraf den sidste er kun 350 meter fra mål, tilføje en teknisk udfordring. Rytternes evne til at navigere optimalt gennem disse rundkørsler kan have stor betydning for deres positionering i spurten.

                            17. etape, onsdag d. 17. juli: Saint-Paul-Trois-Châteaux – SuperDévoluy, 177,8 kilometer

                            Foto: TV2 Sport

                              Efter en lang, flad indledning vender feltet tilbage til Alperne, som de sidst besøgte på 4. etape. Efter næsten 140 kilometer på flade veje bliver etapen til en hård bjergetape med tre kategoriserede stigninger inden for de sidste 35 kilometer, og målstregen er placeret på toppen af den sidste stigning.

                              Rytterne skal først over en kategori 2-stigning på 6,8 kilometer med en stigningsprocent på 7,3, efterfulgt af en teknisk nem og hurtig nedkørsel mod næste udfordring.

                              Derefter venter dagens sværeste stigning, Col du Noyer, en kategori 1-stigning med en gennemsnitlig stigningsprocent på 8,1 over 7,5 kilometer. De sidste to kilometer stiger med omkring ti procent, og stigningen inkluderer en bonusspurt. Nedkørslen er stejl og indeholder få hårnålesving.

                              Fra bunden af nedkørslen går det direkte op mod målstregen på toppen af SuperDévoluy, en kategori 3-stigning. Stigningen er stejlest i starten med den første kilometer på 8,2 procent, hvorefter den flader ud over de sidste tre kilometer og slutter med en kilometer på under fire procent. Gennemsnitligt stiger stigningen 5,9 procent over 3,8 kilometer.

                              Denne afslutning har tidligere været brugt i Critérium du Dauphiné. I 2013 lancerede Samuel Sánchez et angreb på Col du Noyer og vandt etapen foran Jakob Fuglsang, mens favoritterne kom i mål kort efter. Tre år senere sikrede Steve Cummings en imponerende solosejr fra et tidligt udbrud, mens favoritgruppen fulgte tæt bag ham.

                              18. etape, torsdag d. 18. juli: Gap – Barcelonnette, 179,5 kilometer

                              Foto: TV2 Sport

                              Odds24 foreslår: Giulio Ciccone vinder bjergtrøjen til odds 5,40 – SPIL HER >>*

                                Med sine 3.100 højdemeter og fem kategori 3-stigninger er 18. etape en kuperet mellemetape, der ikke er designet til hverken sprintere eller klatrere. Toppen af den sidste stigning falder dog med 40 kilometer til mål, så selvom afslutningen ikke er helt flad, er den heller ikke så krævende, at nogle af de stærkeste sprintere måske kan overveje at holde feltet samlet. Det er definitivt sidste chance for de hurtigste ryttere i feltet.

                                19. etape, fredag d. 19. juli: Embrun – Isola 2000, 144,6 kilometer

                                Foto: TV2 Sport

                                  Hvis jeg skulle udpege en kongeetape i dette års Tour de France, må det være denne, selv om løbsdirektør Prudhommes beskriver den som en “ultrabjergetape”. Den er utrolig hård med to bjergpas uden for kategori og en målstreg på en kategori 1-stigning i over to kilometers højde, samt i alt 4.400 højdemeter.

                                  Etapen strækker sig over kun 144,6 kilometer, så det er en intens etape med meget få flade strækninger. De første kilometer er relativt flade, indtil vejen begynder at stige op mod dagens første top, Col de Vars, efter cirka 25 kilometer. Col de Vars er 18,8 kilometer lang med en gennemsnitlig stigningsprocent på 5,7, selvom den er meget stejl i de første kilometer, hvor den når op på 10,5 procent.

                                  Nedkørslen fra Col de Vars er snørklet i starten, men bliver mere lige og let faldende langs floden L’Ubaye efter byen Jausiers. Efter dette venter den frygtindgydende Cime de la Bonette, der strækker sig over 22,9 kilometer med en gennemsnitlig stigningsprocent på 6,9 procent og er uden for kategori.

                                  Cime de la Bonette er det højeste bjergpas på dette års Tour de France og er beliggende på den højest beliggende vej i hele Frankrig. Efter nogle relativt milde første fem kilometer stiger vejen jævnt, og de næste 11 kilometer holder stigningsprocenten sig mellem seks og ni procent. De sidste seks kilometer er mere ujævne med meget stejle passager, og den sidste kilometer stiger i gennemsnit 10,3 procent, men når i momenter over 15 procent.

                                  Nedkørslen fra Cime de la Bonette, der ligger 2.800 meter over havets overflade, er spektakulær med vanskelige hårnålesving på den midterste del af vejen ned. Efter 25 kilometers nedkørsel når rytterne til Saint-Étienne-de-Tinée, hvorfra der fortsættes ned til byen Isola i under 900 meters højde.

                                  Fra Isola begynder stigningen op mod målstregen ved Isola 2000, der ligger lidt over 2.000 meter over havets overflade. De 16,1 kilometer op stiger i gennemsnit med 7,1 procent, men er markant hårdere i første halvdel end i sidste. De første otte kilometer har tre strækninger med over ti procent stigning i gennemsnit, mens de sidste otte kilometer er mere moderate med fem-seks procent, men stadig med korte, meget stejle passager undervejs.

                                  20. etape, lørdag d. 20. juli: Nice – Col de la Couillole, 132,8 kilometer

                                  Foto: TV2 Sport

                                    Denne 20. etape er løbets sidste med samlet start, men det betyder ikke, at rytterne ikke vil ankomme til målstregen én efter én. Etapen byder på fire krævende stigninger fordelt over kun 132,8 kilometer, og målstregen er placeret på toppen af den sidste stigning. Med 4.600 højdemeter er det den etape med flest højdemeter i hele løbet.

                                    Etapens profil ligner en række hajtænder med konstante stigninger og meget lidt fladt terræn. Efter under ti kilometer begynder stigningen op ad den ukategoriserede Col de Nice, efterfulgt af kategori 2-stigningen Col de Braus på 10,2 kilometer med 6,3 procent i gennemsnit. Disse steder er velkendte fra Paris-Nice-løbet.

                                    Nedkørslen fra Col de Braus er teknisk krævende med mange serpentinesving. Efter dalen venter Col de Turini, en kategori 1-stigning på 20,7 kilometer. De første ti kilometer stiger relativt moderat under seks procent op til landsbyen Moulinet, men derefter øges stigningsprocenten og varierer mellem 5,6 og 8,5 procent i gennemsnit. Toppen af stigningen flader ud med lavere stigningsprocenter.

                                    Nedkørslen fra Col de Turini er også teknisk udfordrende med mange hårnålesving fra top til bund. Efter en kort flad strækning i dalen følger Col de la Colmiane, en kategori 1-stigning på 7,5 kilometer med 7,1 procent i gennemsnit. Nedkørslen herfra er teknisk, men med færre sving end tidligere.

                                    Efter fem flade kilometer i dalen begynder målstigningen, Col de la Couillole. Over 15,7 kilometer har den en jævn gennemsnitlig stigningsprocent på 7,1. De første ti kilometer stiger den med 7,5-8 procent, efterfulgt af tre kilometer med 6,5 procent, og de sidste tre kilometer er igen på 7,5-8 procent i gennemsnit, med momenter på over ti procent på den sidste kilometer.

                                    Col de la Couillole har tidligere været målstreg i Paris-Nice-løbet. På 7. etape i 2017 vandt Richie Porte foran Alberto Contador, og Sergio Henao tog førertrøjen, som han forsvarede resten af løbet. I 2023 udbyggede Tadej Pogačar sin føring ved at slå David Gaudu og Jonas Vingegaard på målstregen, mens de andre favoritter blev sat til vægs.

                                    21. etape, søndag d. 21. juli: Monaco-Ville – Nice, 33,7 kilometer

                                    Foto: TV2 Sport

                                      Sidst Tour de France afsluttede med en enkeltstart, blev det en historisk begivenhed med Laurent Fignon’s knappe nederlag til Greg LeMond med blot otte sekunder – en finale så intens, den kunne være filmværdig.

                                      Odds24 foreslår: Jonas Vingegaard vinder den gule trøje til odds 3,10 – SPIL HER >>*

                                      Nu, 35 år senere, har ASO igen besluttet at afslutte Tour de France med en enkeltstart. Anledningen er den atypiske placering af finalen, denne gang i Nice, da Paris er optaget af OL. Det bliver en mindeværdig enkeltstart fra fyrstendømmet Monaco til Nice, med en rute der inkluderer bjergstigninger som La Turbie (8,1 km, kategori 2, 5,6 %) og den stejle Col d’Eze (1,6 km, 8,8 %), kendt fra Paris-Nice.

                                      Den 33,7 kilometer lange rute er alt andet end flad, kun 8,5 kilometer er på fladt terræn, hvilket gør det til en udfordring for både enkeltstartsspecialister og klassementsryttere. Ruten byder på tre mellemtider: på toppen af La Turbie (11,2 km), på Col d’Eze (17,1 km) og ved bunden af nedkørslen fra Col d’Eze (28,6 km).

                                      Stigningen op til La Turbie er teknisk med hårnålesving, nedkørslen er bugtet, og Col d’Eze byder på en teknisk nedkørsel med hårnålesving og skarpe kurver. Den flade afslutning i Nice langs Promenade des Anglais afslutter en spektakulær etape, der vil definere finalens klassement og skabe store tidsforskelle blandt rytterne.

                                      Nye Bookmakere
                                      Betano Casino Anmeldelse

                                      Betano ankommer til Danmark i 2024: Spændende muligheder i vente

                                      ComeOn Velkomstbonus

                                      ComeOn tilbyder alle nye spillere 1000 kr i velkomstbonus

                                      Nordicbet Velkomstbonus

                                      Nordicbet tilbyder alle nye spillere 500 kr i Freebet i velkomstbonus

                                      Betinia Velkomstbonus

                                      Betinia tilbyder alle nye spillere 1.000 kr i velkomst bonus

                                      Campobet Velkomstbonus

                                      Campobet tilbyder alle nye spillere 1.000 kr i velkomst bonus